Saturday, June 6, 2009

Dekorasi Kek

Assalamualaikum...

Sebelum ni saya ada menulis ttg cara2 nak menyediakan kek sponge..penulisan kali ini pula saya nak share bagaimana cara nak dekorasi kek.basicnyer same saja, selalunya kita gunakan kek sponge, x kisahla nak perasa aper. kelas yang lepas, saya berpeluang mendekorasikan kek sendiri, mmg best...

Firstly, mcm biasalah...kita kena sediakan kek sponge dulu...sebenarnya nak guna kek ape2 ajer pun xpe, kek coklat ke, kek marble ker, blh je. Tapi utk pemulaan ni kami gunakan kek sponge sebab cara nak watnyer senang dan cepat..


kek sponge yang sedang menunggu utk didekorasikan.

Macam biasa,sebelum deko dilakukan, cheff kami menunjukkan demo bagaimana nak dekorasikan kek yang cantik. mula2 kek sponge tadi dipotongkan kepada 3 lapisan..setiap lapisan 2 pula disapukan dengan krim (terpulang if x nak sapu krim pun xper, tp krg sedapla kek kita)


Next, sapukan seluruh kek 2 dgn krim( antara proses yg rumit dalam dekorasi kek). step ni agak ssh sebab kita kena pandai bajetkankrim yg diguna, klu tak ek kita akan senget sebelah...hehe

lepas da siap letak krim, step yang seterusnya adalah deko kek mengikut citarasa dan gaya yg kita nak, kita blh wat samada nak bentuk rumput, bunga ros, bintang, bulan or aper saje dengan menggunakan alat yang dinamakan nozzle.

alat yang penting dalam dekorasi kek (nozzle)

wafer cone ni pulak diunakan untuk memegang bunga ros supaya bunga ros tu kukuh dan tak terbalik.


inilah contoh kek yang didekorasi oleh cheff kami

lepas dah tau cara mendekorasikan kek, apa lagi kami pun bertungkus lumus lah untuk hasilkan dekorasi kek yang cantik...jom kita lihat ape rupa kek yang didesign oleh kami...


kek ni yang paling serabut...maklumla budak lelaki yang deko
Kek yang paling cantik..hehe (hasil tangan saya lah 2).. cantik tak??? atasnya saya letakkan blueberry dan badam...bertuah akhwt yang dpt rasa kek ni, sedap kan...
ni pulak dideko oleh pelajar yang homesick, rindu kat mak dia di kampung, tengo muka kek 2 sedih semacam, atasnya ada ditulis perkataan saya sayang mak saya

simple tapi cantik

kek ni mulanya tuan yang dekonya da frust sebab kek senget, tup..tup.. kek dia yang paling cantik.



hasil tangan kelas kami...



lepas 2, alang-alang da banyak kek, kami sambutla birthday kawan2 yang tarikh lahirnya antara bulan 1 hingga bulan 6, tapi tak termasuk sayalah... saya tukang makan jer..hehe


No comments:

Post a Comment