Saturday, May 30, 2009

AJK Makanan


Alkisah.....macanner yer saya blh terpikat utk menceburi bdg bakeri nie? saya sendiri pun pelik n confius camner la blh minat utk buat roti, kek,coklat dan sgl2nya yang seangkatan dgn bakeri..

lebih kurang beginilah ceriternyer...

saya nie sorg yang aktif berpersatuan(yeke?)...dan selalu la ikt menghandle program yang persatuan saya ceburi 2, x kisahlah samada berkaitan motivasi untuk adik2 sekolah, pelajar2 U sehinggalah program utk mak2 dan bapak2 org..yang peliknyer x tau la knp dari dulu sampai skrg kebanyakan program yang dilakukan 2, sayalah tukang masaknyer...selalula jgk berangan nak jadi AJK selain AJK makanan, samada AJK pengangkutan ataupun AJK logistik.jealous jgk la dgn sorg kwn ni, asyik2 dia jer jd AJK pengangkutan(jgn marah yer yan nti cpt tua)..tp 2 lakan org kata segala-galanya ketentuan ILLAHI..walaupun saya bukannya pandai masak tapi setakat masakan Chef Wan 2 sedap lagi la saya masak..hehe

mgkn bermula dari cni saya mula berjinak2 dan bertambah suka memasak,rasa tenang n Happy jer bila org makan masakan yang kita masak..lg2 masak untuk org buka puasa..byk pahalanyer kan???

semasa penulisan ni ditulis pun, saya bertindak sbg tukang masak utk program motivasi sekolah (STEP)yang berlangsung selama 4 hari ,masak utk 50 orang..dibantu oleh beberapa kwn yang lain...walaupun penat nak masak utk 50 orang (bayangkan kami kena masak 3 periuk besar nasi) tp kami happy coz kami dapat menyumbangkan tenaga dan kudrat yang ada ni utk bagi tenaga kpd orang lain.

InsyaAllah, 2 mgu akan datang, saya mengambil tender masakan lagi untuk program SRT..masak untuk 70 0rang.tapi yang bestnyer kami diminta utk masak lauk kambing...huhu..x biasa masak lauk kambing

itulah serba sedikit camner sy blh terlibat dlm bidang masakan ni...on bakeri plak, kadang2 ada jg meniaga hotdog, dadih, coklat dan segala macam lagi semasa belajar di UKM dulu..dari sinilah minat utk terlibat secara serius dlm dunia perniagaan nie.

dengan ini, saya bangga dgn jalan yang telah dipilih(walaupun famly x brp menggalakkan)...sekurang2nya saya telah menyahut sabda Rasulullah bahawasanya 9/10 rezeki d dunia ini datangnya dari perniagaan.sekian utk kali ini...

No comments:

Post a Comment